De school van de toekomst is een leeromgeving die meebeweegt met wat leerlingen en docenten nodig hebben. Een plek waar kinderen kunnen focussen, samenwerken, ontspannen of zich even kunnen terugtrekken. Fysieke randvoorwaarden zoals frisse lucht, prettig binnenklimaat, goede akoestiek en daglicht zijn essentieel. Een prettige en comfortabele plek stimuleert de ontwikkeling. Dat is beter voor het kind en voor de hele samenleving.
Wij realiseren en vernieuwen basis-, middelbare en hogescholen en universiteiten voor opdrachtgevers die toekomstbestendige onderwijsomgevingen zoeken.
Met onze jarenlange ervaring, het toepassen van slimme oplossingen en in samenwerking met de opdrachtgevers en onze bouwpartners, realiseren we duurzame, functionele gebouwen met alle fysieke randvoorwaarden, die passen bij modern onderwijs en aansluiten bij de behoeften van leerlingen, studenten, docenten en de samenleving.
Het verbouwen van een onderwijsinstelling die in bedrijf blijft, leidt altijd in enige mate tot overlast. Wij voeren immers werkzaamheden uit op de plek waar mensen werken en studeren en samen bouwen aan een mooie toekomst. Wij zorgen ervoor dat overlast niet leidt tot ergernis. Om de samenwerking met de opdrachtgever, maar ook met onze bouwpartners te optimaliseren, werken wij met een duidelijke organisatiestructuur en korte lijnen. Onze projectleider is daarbij het eerste en voornaamste aanspreekpunt. Je kunt van ons heldere communicatie en een proactieve houding verwachten. Er gaat bij wijze van spreken geen schroef in de muur voordat we duidelijke afspraken hebben gemaakt over wanneer welke werkzaamheden voor de minste overlast zorgen. Wij houden hierbij vast aan onze kernwaarden: open, transparant en afspraak is afspraak.
Waar bouwen in de regel door velen al snel als overlast wordt ervaren, zal dit zeker gelden voor leerlingen, studenten, leerkrachten en docenten. Gestoord worden door stofoverlast of bouwgeluiden is bij ons uitgesloten. De werkzaamheden die in potentie tot meer overlast leiden, plannen we zoveel mogelijk in de vakantieperiodes, wanneer de bezetting minimaal is. Verder brengen we geluids- en stofdichte bouwschotten aan, plannen we hak- en boorwerk zoveel mogelijk buiten de lestijden, zetten we geluidsarm materieel en materieel met stofafzuiging in en bouwen we zoveel mogelijk prefab. Kortom, wij voorkomen overlast koste wat het kost en werken samen aan een ‘geruisloos’ verloop van de uitvoering.
Op en rondom het terrein van onderwijsinstellingen is het een komen en gaan van mensen. We hebben onder meer te maken met leerkrachten, leerlingen en ouders. Tijdens de verbouwing komt daar ook het bouwverkeer bij. Toename van verkeersdruk en het wijzigen van een bestaande en vertrouwde omgeving en logistiek, leiden in potentie tot gevaarlijke situaties. Iets dat wij uiteraard voorkomen. Wij brengen vooraf alle veiligheidsrisico’s in beeld en koppelen ze aan beheersmaatregelen en een verantwoordelijk persoon. Dit zijn o.a. scheiden bouwstroom/publieksstroom, heldere routing bouwverkeer en een verkeersregelaar bij de aan- en afvoer van groot materieel en tijdens kraanwerkzaamheden. Onze uitvoerder ziet erop toe dat het in de praktijk wordt nageleefd.
“Haafkes heeft in goede samenwerking met ons en met haar bouwpartners het project “transformatie van het Service Centrum Oost in Enschede tot schoolgebouw” en “de bouw van een gymzaal” tot onze volle tevredenheid en geheel binnen de gestelde kwaliteitseisen, bouwtechnische normen, het budget en de strakke planning uitgevoerd. Haafkes is een deskundige en betrouwbare bouwpartner. De transparante werkwijze en de manier van communiceren hebben wij zeer gewaardeerd.”
Wij zien het als onze taak om het behoud van ambachten en de interesse voor de bouw bij kinderen van jongs af aan te stimuleren
We nodigen regelmatig basisschoolleerlingen uit om een bouwproject te bezoeken of om onder begeleiding van onze timmerlieden een werkstuk te maken in onze werkplaats. Daarnaast werken wij samen met opleidingen op het MBO, HBO en de universiteit. Diverse medewerkers van Haafkes, geven regelmatig gastcolleges op het ROC, Saxion of de Universiteit Twente, om kennis vanuit de praktijk te delen. Leerlingen en studenten zijn daarnaast altijd welkom bij een van onze twee vestigingen voor een interessante stage of afstudeeropdracht. Ook proberen we zoveel mogelijk BBL- en BOL-leerlingen volop mee te laten draaien in het bouwproces en waar mogelijk een verbouwing te combineren met een praktijkles.
We realiseren duurzame, functionele onderwijsomgevingen die generaties meegaan. Onze schoolgebouwen dragen bij aan beter onderwijs en een fijne leer- en werkomgeving. We ontwikkelen CO2-neutrale en multifunctionele gebouwen met ruimte voor sport en ontmoeting.
Haafkes bouwt met vakmanschap en vertrouwen aan projecten waar we samen trots op kunnen zijn.